Найбільше в SEO — на роботі та під час викладання — я люблю бачити результат
Ксенія Демченко
SEO-спеціалістка в MacPaw (проєкт CleanMyMac), ex-SEO TeamLead в компанії Devellar. SEO практикує з 2013 року.
Моя історія
Я потрапила в SEO після проходження програми обміну студентів у США. Взагалі маю диплом філолога — за професією я перекладач, вивчала англійську та німецьку мови. Ще в університеті захопилася журналістикою, працювала в студентських газетах і була редакторкою університетського видання. А на третьому курсі виграла стипендію на програму Global UGRAD і рік вивчала журналістику в Америці.

У нас була можливість обрати будь-які предмети, пов'язані з текстом. Я почала вивчати діджитал-маркетинг, який на той час уже розвивався в США і тільки зароджувався в Україні. Там я вперше дізналася про SEO і, повернувшись додому, вирішила рухатися далі в цьому напрямі.

Згодом я натрапила на курс із SEO, який проводила одна київська продуктова компанія. Після завершення програми вони брали в команду п'ять кращих студентів, і я опинилася серед них. Пропрацювавши там чотири роки, я пройшла шлях від джуніора, який тільки-но починає, до team-лідера.
Кому потрібне SEO?
SEO потрібне будь-якому бізнесу — малому чи великому, — який хоче отримувати більше трафіку цільової аудиторії на свій сайт. Для багатьох власників бізнесу діджитал-SEO — це синонім до медійної реклами з оплатою за кліки. Але насправді SEO — про трафік з пошукового сервісу, який працює по ключових словах. У перспективі просування за допомогою SEO — значно дешевше плати за кліки. Адже ти платиш лише за підтримку розробленої системи. Від того, наскільки добре зроблена оптимізація, залежить кількість людей, яка переходитиме на ваш сайт.

Про SEO у відкритому доступі є небагато інформації, адже алгоритм роботи пошукових браузерів засекречений. SEO-спеціаліст може розповісти, що працює, а що ні, але сам алгоритм залишиться в секреті, бо на цьому тримається вся система. З рекламою все простіше, вона зрозуміліша для власників бізнесу. І можливо, саме через загадковість сфери SEO до неї не всі доходять.

Якби я розповідала про SEO комусь, хто в цьому не тямить, наприклад, бабусі, то розглянула б ситуацію з купівлею продуктів. Коли ти підходиш до відділу фруктів і хочеш купити яблуко, то бачиш велику кількість сортів. На яке подивишся? Те, що лежить ближче, гарніше на вигляд, має яскраву наклейку чи приємніший колір? Завдання SEO — зробити так, щоб наші яблука обирала та купувала якомога більша кількість людей. Оптимізувати процес купівлі.
Скільки коштує SEO?
Бюджет на SEO залежить від ніші бізнесу, тому середню ціну назвати складно. Якщо говорити про локальні бізнеси, як-от масажний салон в Миколаєві, то просунути сайт із запитом «масаж Миколаїв» буде набагато простіше, аніж сайт із запитом «курси копірайтингу Київ».

Зазвичай основний бюджет у SEO йде на написання текстів і створення якісного контенту. Можна аналізувати нішу та конкурентів на конкретній локації, адже навіть у Києві певна ніша може мати низьку конкуренцію. Наприклад, топ-5 сайтів у пошуку можуть бути без SEO, але однаково триматися в топі. Якщо ж ніша більш конкурентна, то й бюджет буде більшим.
Хто працює в команді?
Зазвичай за текстове наповнення проєкту відповідає копірайтер. SEO-спеціаліст бачить, що саме потрібно створити — ключові слова, заголовок, блоки — і передає це завдання копірайтеру. У хорошому тексті SEO-контент буде непомітним.

Усі технічні завдання з оптимізації ставлять програмістам, SEO-шник не працює зі скриптами. Він створює план роботи та обговорює його окремо з різними спеціалістами. Наприклад, коли потрібно створити більше посилань, щоб конкурувати з топовими сайтами, SEO-спеціаліст складає план для нарощування посилань.

Для розуміння робочого дня SEO-спеціаліста розповім про свій.

  1. Я починаю день з перевірки аналітики: що відбулося за вчора, яка Google-аналітика, який трафік, SEO-консоль тощо.

  2. Читаю медіа про SEO, що пишуть про алгоритми, оновлення, які є новини. Коли відбувається великий апдейт алгоритмів, деякі сайти можуть різко впасти або зрости. Я перевіряю, чи не сталося чогось, що потребує швидкої реакції.

  3. Щодня ми збираємося командою, робимо невеликі стендапи, обговорюємо, чим займалися вчора і над чим працюватимемо сьогодні.
Загалом я маю три напрями роботи — технічне SEO, робота з контентом та з посиланнями. Відповідно до своїх завдань на день я планую графік роботи і встановлюю пріоритети.

Як я почала викладати SEO
На минулій роботі в нас був SEO-відділ, і до команди постійно приєднувалися нові люди. Коли я стала team-лідером, то навчала їх, а також займалася освітнім курсом від компанії. А вже під час роботи в MacPaw я була однією SEO-шницею на проєкті, працювала разом з копірайтерами та дизайнерами.

Тоді я згадала, що раніше викладала англійську, але це не так цікаво, як SEO. Тоді я випадково прочитала кілька гостьових лекцій на PR-курсі Юлії Петрик про SEO-інструменти для піару. Зараз я відчуваю, що в Києві та в Україні загалом бракує інформації про продуктове SEO. Тому, звичайно, хочеться збільшувати ком'юніті і розповідати компаніям, що це цікаво й корисно.

Здорова конкуренція на ринку SEO допомагатиме всім працівникам сфери зростати й бути корисними одне одному.
SEO Intensive
Коли я складала програму на SEO Intensive, то передусім обирала найважливіші знання, без яких оптимізація не працюватиме. А ще відштовхувалась від питань, які мені найчастіше ставлять люди в команді та власники бізнесів — стереотипи, помилкові міфи та факти.

У програмі інтенсиву дев'ять пунктів, кожен з яких можна виокремити в окремий інтенсив, де розбирати помилки та нюанси, наводити приклади й кейси і так далі.

Після інтенсиву людина зможе, перш за все, спілкуватися з людиною, яка займається SEO на проєкті, та контролювати весь процес. На невеликих проєктах вона зможе пропонувати свої ідеї, перевіряти базові речі та додавати ключові слова. Тобто з'явиться загальне розуміння сфери й того, куди потрібно копати далі, щоб розвиватися.

Базові навички SEO можна вказати, якщо ви відправляєте резюме, наприклад, на посаду маркетолога. А от від фахівців частіше вимагають готовий розроблений кейс.
Що ми вивчаємо протягом двох днів інтенсиву
SEO складається з трьох великих частин — технічні нюанси, робота з контентом і робота з посиланнями. Вони є трьома китами, на яких тримається оптимізація.

На початку я розповідаю про те, що таке SEO, як працює Google та алгоритми. Тут важливо вказати, що Google — це програма, а не база даних, список сайтів в інтернеті чи Вікіпедія. Як і в кожної програми, у неї є свій алгоритм і налаштування, за якими вона працює.

Лише після цього ми переходимо до роботи над трьома напрямами. Протягом дня студенти виконують завдання на перевірку швидкості завантаження сайту та рекомендації, які займають до 10 хвилин.

Між двома днями занять студенти виконують домашнє завдання. Вони повинні зібрати семантичне ядро за допомогою інструментів, про які я розповідаю. Я обов'язково даю приклад, як це зробити, із чого складати, які ключові слова викачувати з програми Google Keyword Planner та як їх розподіляти.

На другий день ми завершуємо вивчати розділ про контент та посилання й переходимо до інструментів аналітики. Останній блок — SEO-стратегія, її створення та пакування в план, який можна використати для проєкту на три-шість місяців. Наприкінці я розповідаю про помилки в SEO та показую, до чого призводить погана оптимізація, аби студенти знали, чого варто уникати.

Найбільше в SEO — на роботі та під час викладання — я люблю бачити результат, успіх та зростання проєкту, прибуток, який отримує бізнес та розвиток каналу. Це найбільше мотивує працювати далі й навчати людей робити те саме.